AI-skolen: Lærerveiledning
Hei, den siste tiden har flere besøkt sidene på som omhandler AI/KI på digitalpedagogen.no. Sidene ble skrevet før jeg ble ferdig med masteren. Perspektivene, kunnskapen og alt annet har utviklet seg betydelig. Jeg lar sidene alikevel være oppe en stund til, men KIskolen.no er nok mer givende. |
Som lærer må du lære om kunstig intelligens samtidig som elevene dine. Det er slitsomt, og vi håper at denne “AI-skolen” og tilhørende ressursene vil gjøre det enklere for deg.
Innholdet er laget på en slik måte at mesteparten av informasjonen skal være like gyldig om 10 år. Målet er ikke å løpe etter hysteriet rundt AI, men å danne en kunnskapsbase om AI. Vi regner med at språket kan bli noe endret noe slik at det blir mer leservennlig, da vi sitter i vår egen teknologiske boble, setter pris på tilbakemeldinger!
Ettersom det kommer mer forskning på feltet om kunstig intelligens for læring vil det bli aktuelt å lage en ny modul som kurser elever (og lærere?) i hvordan man kan bruke AI fornuftig inn i skolen.
Vi er glad i penger, men vi mener at læremidler burde være fritt tilgjengelig slik at man ikke bli stoppet av kommune- /skoleøkonomi. Vi tar selvfølgelig i mot en kaffe viss du har lyst til å sette pris på oss.
Innhold:
Presentasjon
Ressurser
Gammelt design
Kompetansemål
Presentasjonen
Presentasjonen (link)
her finner du en presentasjon om AI
Ressurser
Interaktive oppgaver
Denne bygges ut kontinuerlig, men har typiske aktiviteter som quiz, kryssord, marker ordene, plasser ordene osv. Dessverre lar ikke alt bygge seg inn i den løsningen vi har valgt å organisere fagstoffet.
Kahoot
Tar utgangspunkt i presentasjonen, men kan også brukes etter gjennomført AI-skole.
Til hver tekst er det lagt opp til å forklare begreper, her finner du begrepsbanken som eget dokument:
Utskriftbar versjon av AI-skolen
I skolehverdag hvor man ofte vil ha elevene vekk fra skjermen (hilsen digitalpedagoger) så har vi laget et hefte av AI-skolen. Dette heftet blir ikke oppdatert like ofte som nettversjonen.
Gammel layout
Her har du muligheten til å ta kurset med tradisjonell layout (blir ikke oppdatert, men er tilnærmet lik pt juli 2023)
Del 1 – Kunstig intelligens
Del 2 – Algoritmer og datasett
Del 3 – Ulike former for læring
Del 4 – Ulike faser av AI
Del 5 – Bruk av AI
Del 6 – Etiske utfordringer
Del 7 – Utvalgte AI-er
Del x: Fordypning
Litteratur
Kompetansemål:
Samfunnsfag 10.trinn
vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
utforske og reflektere over egne digitale spor og muligheten for å få slettet sporene og verne om egen og andres rett til privatliv, personvern og opphavsrett
reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine
utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten
Dekker også en god del “om faget”, men det blir for mye copy paste
Samfunnskunnskap (SAK01‑01)
utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast
utforske og beskrive korleis organiseringa av samfunnet og arbeidslivet i Noreg har endra seg, og drøfte korleis den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringar enkeltpersonar og samfunnet står overfor