Hei, den siste tiden har flere besøkt sidene på som omhandler AI/KI på digitalpedagogen.no. Sidene ble skrevet før jeg ble ferdig med masteren. Perspektivene, kunnskapen og alt annet har utviklet seg betydelig. Jeg lar sidene alikevel være oppe en stund til, men KIskolen.no er nok mer givende.

Viss AI-skolen var interessant og du trenger mer, så har du nå kommet til selvstudie-delen. Denne siden inneholder lenker og ulike videoer om AI. Vår påstand er at viss du finner deg til ro med innholdet her, så er du offisielt en AI-nerd.

Overskriftene er ikke hierariske og er bare ment for en enkel sortering av innholdet.
Innholdet er hovedsakelig bokmerker sånn at vi slipper 10 000 av dem i browseren.

Legg gjerne igjen en kommentar med andre kilder som er verdt å få med seg!

Del 1 – Hva er kunstig intelligens

Start enkelt med å lene deg tilbake og se disse to videoklippene:

Kunstig intelligens forklart på 5 ulike nivåer (26 minutter)

60 minutes og kunstig intelligens (43 minutter)

Les boka til Inga Strümke eller Morten Goodwin.
De er like gode, men boka til Inga er marginalt nyere.
https://www.norli.no/forfatter/inga-strumke

https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/ai-9788282822015

Kompetansepakka til Udir om kunstig intelligens
Den er relativt ny og vil bli oppdatert, men du vil få læringen din inn i rammer. Krever Feide-pålogging.

https://bibsys.instructure.com/courses/637

De typiske leksikonartiklene
https://no.wikipedia.org/wiki/Kunstig_intelligens

https://snl.no/kunstig_intelligens

Del 2 Praktisk – AI-er til utprøving

Det er viktig at man ikke bare leser om hva AI-er kan gjøre. På denne lenken er det samlet utprøvd AI-er som er enkle å bruke og gir relativt gode resultater. De er gratis, men kan kreve en tredjepartsinnlogging som f.eks Google.

Egen side “Utvalgte AI-er”

Del 3 – Fordypning

Ravindran, A. (2022). Will AI Dicate the Future. Marshall Cavendish International.
Denne boka går litt mer i dybden på det tekniske, men fortsatt lesbar.

En animert forklaring på hvordan maskinlæring lærer en figur å gå

Del 4 – Nerdenivå – Forskningsrapporter

Denne metaartikkelen fra Inge Molenaar, 2022:
“Towards hybrid human AI-learning technologies”

Chounta, I.-A., Bardone, E., Raudsep, A. & Pedaste, M. (2022). Exploring Teachers’ Perceptions of Artificial Intelligence as a Tool to Support their Practice in Estonian K-12 Education.

Cope, B., Kalantzis, M. & Searsmith, D. (2021). Artificial intelligence for education: Knowledge and its assessment in AI-enabled learning ecologies.

Du, Y. & Gao, H. (2022). Determinants affecting teachers’ adoption of AI-based applications in EFL context: An analysis of analytic hierarchy process.

Kim, J., Lee, H. & Cho, Y. H. (2022). Learning design to support student-AI collaboration: perspectives of leading teachers for AI in education.

Nazaretsky, T., Ariely, M., Cukurova, M. & Alexandron, G. (2022). Teachers’ trust in AI‐powered educational technology and a professional development program to improve it.

Topal, A. D., Dilek, C. E. & Geçer, A. K. (2021). Chatbot application in a 5th grade science course.

Forelesningsrekke fra MIT


Sluttdato

Hei, sluttdato for digitalpedagogen.no er […]