AI-skolen del 6: Etiske utfordringer

Hei, den siste tiden har flere besøkt sidene på som omhandler AI/KI på digitalpedagogen.no. Sidene ble skrevet før jeg ble ferdig med masteren. Perspektivene, kunnskapen og alt annet har utviklet seg betydelig. Jeg lar sidene alikevel være oppe en stund til, men KIskolen.no er nok mer givende.

Etikk innebærer å studere og reflektere over hvordan man bør handle i ulike situasjoner. Man vurderer handlingene, personene som utfører dem, og resultatene som oppstår. Når vi diskuterer etikk, benytter vi gjerne begrepene riktig og galt, god og dårlig. Dette hjelper oss med å utvikle våre tanker om hva som er rett og galt før vi havner i situasjonene selv. På denne måten arbeider vi for å bli bedre individer og skape et bedre samfunn.

I denne delen blir du presentert for flere etiske spørsmål knyttet til AI og de mulige konsekvensene. Velg ett eller flere av disse spørsmålene og reflekter over utfordringene.

Caseoppgaver

Case 1 – Den selvkrasjende bilen

Du er vitne til en ulykke der en selvkjørende bil kolliderer med en annen bil og forårsaker betydelig skade. Dette reiser spørsmålet om hvem som skal holdes ansvarlig for ulykken.

Er det de som har utviklet bilen som ikke har laget den tilstrekkelig sikker? Er det brukeren av den selvkjørende bilen? Eller kan lovgiverne være ansvarlige for å ikke ha utarbeidet gode nok lover for både bilprodusentene og brukerne av selvkjørende biler?

Du kan teste Moral Machine, som tar for seg noen av disse spørsmålene i mer detaljerte situasjoner.

Case 2 – Den rasistiske AI-en?

Politiet har begynt å bruke et AI-system for å forutsi kriminell atferd basert på ulike faktorer, inkludert hudfarge. De oppdager at algoritmen har en tendens til å identifisere personer med en bestemt hudfarge som potensielle kriminelle i 9 av 10 tilfeller. Før bruken av AI-systemet, var det bare 3 av 10 personer fra denne gruppen som ble ansett som potensielt kriminelle.

Hva kan ha skjedd? Bør man ta dette alvorlig?

Case 3 – De nedprioriterte pasientene

Du er helseminister i Norge, og en dag får du et tilbud om å kjøpe en klokke som overvåker helsen til alle nordmenn. I forsøkene som er utført, har man oppdaget og stoppet alvorlige sykdommer hos 90% av brukerne før de utvikler seg til kreft eller hjertefeil. Prisen er 2000 kroner per person, og firmaet som selger klokkene har beregnet at du kan spare omtrent 500 000 kroner per person som bruker klokken.

Imidlertid viser det seg at treningsdataene er basert på hvite mennesker og er derfor bedre til å oppdage sykdom hos hvite mennesker.

Hva gjør du? Hvorfor?

Case 4 – Bedriften

Du eier en bedrift med 47 ansatte. Hver ansatt koster deg omtrent 700 000 kroner i året og jobber 8 timer om dagen, 5 dager i uken. De blir syke eller er borte fra jobben av ulike grunner. Du får et tilbud om å kjøpe AI-roboter som jobber 7 dager i uken, 20 timer om dagen. Disse robotene koster 1,4 millioner kroner hver å kjøpe. De blir aldri syke og har bare 4 timer nedetid hver dag.

Hva velger du som eier å gjøre? Hvorfor?

Case 5 – Den følende og tenkende AI-en

Forskerne oppdager i morgen hvordan man kan lage en AI som tenker og føler på samme nivå som mennesker. Den har et indre sjeleliv, og det eneste som skiller den fra mennesker og dyr er at AI-en har en robotkropp.

Bør vi behandle den som vi behandler et menneske eller et dyr?

Case 6 – de hemmelige valgene

I dag er det private selskaper som utvikler ulike AI-modeller, og disse må holde metoder og datasett hemmelige. Dette betyr at firmaer ikke trenger å dele informasjon om hvilke datasett de bruker eller hvordan AI-modellene deres fungerer. Dette betyr igjen at vi ikke vet om AI-ene er rettferdige og nøytrale i bruken.

Hvilke farer har samfunnet når AI-ene utvikles av private bedrifter? Hva om et land utvikler sin egen AI?

Hvordan bør vi løse disse problemene?

Case 7 – Skolen

Forskning viser at de som kommer fra hjem med foreldre med god inntekt og utdanning bruker teknologi bedre enn andre. Kunstig intelligens vil mest sannsynlig forsterke forskjellene.

Hvilke problemer kan dette medføre? Bør vi gjøre noe med det?

Case 8 – Skolearbeid

Med språkmodeller som ChatGPT kan man få ferdigskrevne artikler, løse regnestykker og utføre annet skolearbeid.

Hvorfor skal elever fortsette å gjøre skolearbeid?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *