Get Bad News er et tekstbasert spill hvor spilleren skal få flest mulige følgere på sosiale medier ved å drive en avis som driver med falske nyheter. Falske nyheter kan formidles på ulike måter, som for eksempel gjennom sosiale medier, nyhetsnettsteder eller avisforsider. Det er om å gjøre og ikke gå fullt ut, men være en troverdig kilde, som egentlig sprer falske nyheter. Spillet er utviklet i forbindelse med forskning knyttet til falske nyheter, og det er fullt mulig å hoppe over spørreskjemaet som er innbakt i spillet.
Selve spillhandlingene foregår mellom deg som redaktør og en rådgiver eller lignende som kommer med forslag om hva man burde publisere.
Spillet burde kommet i forbindelse med temaet falske nyheter, hvor man har en tydelig kontekst og hva man er ute etter. Det vil gi elevene en bedre opplevelse av dette tekstbaserte spillet. Viss du velger å ta det utenfor kontekst, så er det fullt mulig å kjøre en morsom økt hvor man skriver opp high scoren på tavla.
Etter at Trump forsvant fra mediebildet, har fokuset på falske nyheter også forsvunnet, men før elevene setter i gang med spillingen, er det lurt å høre om de har sett falske nyheter, eller hvordan falske nyheter spres. Oppgaver
1. Hva er falske nyheter?
2. Hvordan kan man spre falske nyheter?
3. Hvordan kan vi kjenne igjen falske nyheter?
4. Hvorfor tror du ulike grupper lager falske nyheter?
5. Hvorfor tror du at enkeltmennesker deler falske nyheter?
6. Knyttet til spillet, skriv en kort reflekterende tekst (100-300 ord) om hva som gjorde at du fikk så mange følger som du gjorde.
Kompetansemål i samfunnsfag etter 10.trinn
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, Demokratiforståelse og deltakelse, Identitetsutvikling og fellesskap
vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Til en viss grad dekker det også:
beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Ordforklaringer
Under spillet vil du ha tjent merker for etterligning, emosjon, å undergrave, trolling, polarisering og konspirasjon. Forklar hva som menes med hver av disse termer. Hva tror du motiverer folk til å lage og spre falske nyheter?
Etterligning: Dette refererer til å fremstille seg selv som noen andre, ofte ved hjelp av falske kontoer eller identiteter, for å skape troverdighet eller forvirring.
Emosjon: Dette refererer til å spille på følelsene til mottakeren av nyhetene, ofte ved å vise sterke bilder eller skrive med en appellerende tone, for å få mottakeren til å reagere på en bestemt måte.
Å undergrave: Dette refererer til å så tvil om troverdigheten til en nyhet eller en kilde, ofte ved å spre motstridende informasjon eller kritikk av kilden.
Trolling: Dette refererer til å oppføre seg provoserende eller ubehagelig på internett for å få andre til å reagere negativt.
Polarisering: Dette refererer til å skape en sterk motsetning mellom to grupper eller ideer, ofte ved å fremheve de mest ekstreme eller provoserende delene av hver side, for å skape en følelse av konflikt eller usikkerhet.
Konspirasjon: Dette refererer til ideen om at en hemmelig gruppe eller individ planlegger noe ondt eller skjult, ofte uten bevis eller støtte fra fakta.
Fake news story:
“Sjokkerende nyheter: Verdens mest kjente klimaforsker avslørt som klimaforkjemper!
I et eksklusivt intervju med vår reporter avslørte den verdenskjente klimaforskeren Dr. Jane Smith at hele hennes karriere har vært en stor løgn. “Jeg har aldri brydd meg om klimaet”, sa Smith. “Jeg har bare gjort det